JÖTNAR як «надзвичайні істоти»: когнітивна матриця давньопівнічних мовних репрезентацій
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2425.2023.215Ключові слова:
міф, йотун, система, семантична ознака, категоризація, картина світу, міфологічний простірАнотація
У статті розглядаються вербальні репрезентації концепту-міфологеми JÖTUNN (ЙОТУН) у давньоскандинавських едичних текстах. JÖTNAR як надприродні істоти, невідємні компоненти скандинавського міфологічного простору, розглядаються як клас відкритих систем, відзначених набором гіпертрофованих ознак. Етимологічний аналіз імен концепту з наступними широкими аналоговими інтерпретаціями дозволяє ідентифікувати основні «нано-міфи» або «код-они», які іконічним чином окреслюють «попередньо встановлені» траєкторії поведінки й взаємодії ЙОТУН-системи з іншими системами. У статті розглядаються лінгвокогнітивне підґрунтя мовних одиниць, що вербалізують зазначений концепт. Основна увага приділяється ідентифікації наборів концептуалізованих функцій ЙОТУНА. У статті запропоновано когнітивні моделі та відповідні фреймові структури. У статті розглядаються різні типи логічних і семантичних зв’язків між зазначеними концептуальними ознаками та моделями. У нашому дослідженні використовується широкий міждисциплінарний підхід, орієнтований на універсалії (М-логіка), який зосереджується на ідеї ірраціональної раціоналізації реальності (світотворення) і охоплює теорію міфоорієнтованого семіозису. Ідентифіковані семантичні особливості та когнітивні моделі, таким чином, інтегруються в модель ієрархічної площини відкритої системи і утворюють «когнітивну матрицю» концепту ЙОТУН. Кореляції між наборами концептуалізованих ознак обговорюються з точки зору їх компліментарних, детермінативних і каузативних кореляцій. У статті стверджується, що ЙОТУН як надзвичайна істота є незбалансованою (хаотичною) системою, здатною до фрактального розширення. Стаття висвітлює системні передумови парадоксального симбіозу типу між ЙОТУНАМИ та АСАМИ.
Завантаження
Посилання
Birgisson, B. (2010). The Old Norse Kenning as a Mnemonic Figure. The Making of Memory in the Middle Ages. Ed. Lucie Doležalová. Leiden and Boston: Brill, 199–213.
Birgisson, B. (2012). Skaldic Blends Out of Joint. Blending Theory and Aesthetic Conventions. Metaphor and Symbol, 27 (4), 283–298.
Casteel A. B. (2020). Cognizing as the Wind and Metaphors of Mind: A Reconsideration of Old Norse hugr and Huginn. Oslo: University of Oslo.
Etymological Dictionary of Modern English. Ed. D. Harper. Retrieved September 1, 2023, from http://www.etymonline.com.
(Grimn) Grímnismál. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/grimnismal.htm.
(Gylf) Snorra Edda Gylfaginning. Retrieved September 1, 2023, from https://norroen.info/src/snorra/gj/2.html.
Haley-Halinski K. A. (2017). Kennings in Mind and Memory: Cognitive Poetics and Skaldic Verse. Oslo: University of Oslo.
(Harb) Hárbarðsljóð. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/harbardsljod.htm
(Hav) Hávamál. Retrieved September 1, 2023, from - https://www.voluspa.org/havamal.htm
(Hym) Hymiskviða. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/hymiskvida.htm
(Hyndl) Hyndluljóð. Retrieved September 1, 2023, from https://norroen.info/src/edda/hyndlu/on.html
Kolesnyk, O., (2011), Mifolohichnyi prostir kriz pryzmu movy ta kultury [Mythic space in the scope of language and culture], Chernihiv: ChNPU
Kolesnyk O.S. (2015a). Kontsept-mifolohema ELF u dzerkali movy [Mythic Concept Elf in the Mirror of Language]. Teoretychna i dydaktychna filolohiya, 20, 207-221.
Kolesnyk O.S. (2015b). Kontsept-mifolohema HNOM u dzerkali movy [Mythic Concept DWARF in the Mirror of Language]. Studia Philologica, 3, 23-30.
Kolesnyk O.S. (2016a). Linhvokulturni j linhvoseiotychni osoblyvosti verbalizatsiyi konceptu-mifolohemy DRAKON [Linguo-cultural and linguo-semiotic peculiarities of designating the mythic concept DRAGON]. Odeskyi Linhvistychnyi Visnyk, 7, 225 - 230.
Kolesnyk O. S. (2016 b). Mova ta mif u vymiri mizhdystsyplinarnyh studiy [Language and Myth: an Interdisciplinary Study]. Chernihiv: Desna Polygraph.
Kolesnyk, O., (2019), Cognitive premises of the myth-oriented semiosis. Cognitive Studies | Études cognitive, #19, Article 196, https://ispan.waw.pl/journals/index.php/cs-ec/article/view/cs.1916
Kroonen G., (2013), Etymological Dictionary of Proto-Germanic, Ed. by A. Lubotsky, Leiden-Boston: Brill
Lakoff G., Johnson M. (1990). Metaphors We Live By. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Levitskiy, V. (2010). Etimologichekiy slovar germanskih yazykov [Etymological dictionary of Germanic languages]. Vinnytsia: Nova Knyha.
Lindow, J. (2002). Norse Mythology: A Guide to Gods, Heroes, Rituals, and Beliefs. Oxford University Press
(Lok) Lokasenna. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/lokasenna.htm
Mikolić, P. (2013). The God-semantic Field in Old Norse Prose and Poetry A Cognitive Philological Analysis. Oslo: Universitetet i Oslo
Nygaard, S., Tirosh, Y. (2021). Old Norse Studies and Collective Memory: An Introduction. Scandinavian-Canadian Studies / Études scandinaves au Canada, 28
Steen, G. Metonymy Goes Cognitive-Linguistic. Style, 39 (1), 1-11.
Pokorny, J. (1959). Indogermanisches etymologisches Worterbuch. Bern : Francke.
(Skald) Snorra Edda: Skáldskaparmál. Retrieved September 1, 2023, from https://norroen.info/src/snorra/gj/3.html
Talmy, L. (1988). Force Dynamics in Language and Cognition. Cognitive Science. 12 (1), 1-138.
(Thry) Þrymskviða. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/thrymskvida.htm
(Vaf) Vafþrúðnismál. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/vafthrudnismal.htm
(Vol) Völuspá. Retrieved September 1, 2023, from https://www.voluspa.org/voluspa.htm
Vries de, J. (1962). Altnordisches etymologisches Wörterbuch. Leiden: Brill.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.