Гедоністично-теологічні мотиви французького бароко й духовна лірика англійських метафізиків: поетизація авторського досвіду vs сакралізація потаємних почуттів
DOI:
https://doi.org/10.28925/2412-2491.2024.2216Ключові слова:
теологічний контекст, поезія, Абсолют, бароко, метафізичний світогляд, авторський досвідАнотація
У поетикальному розмаїтті західноєвропейського бароко світоглядною домінантою постає пошук єдності у протиріччях буття, що майже завжди занурює тогочасну людину у теологічний контекст. Особливо виразно це простежується у творах англійських метафізиків XVII ст., унікальний стиль яких заведено розглядати у річищі становлення європейсько-континентальної поетичної традиції. Водночас звернення до французького варіанта бароко як своєрідного літературного імператива у компаративних студіях зі «школою» метафізиків в Англії зумовлюється специфікою історико-мистецького процесу, що продукує певні художні стратегії поетизації авторського досвіду / сакралізації потаємних (інтимних) почуттів у поетиці розглянутих напрямів. Тож у статті експлікується оригінальність засобів поетичного оприявлення власних світоглядних принципів митцями французького бароко й англійської «метафізичної школи», що набувають виразності у тісному зв’язку з авторськими парадигмами гедоністично-релігійного vs духовного освоєння дійсності. Досліджувані засоби актуалізуються на образно-сюжетному й структурному рівнях, що визначає методологічні засади розвідки, які базуються на концептуальних підходах компаративного аналізу з елементами герменевтичного, імагологічного, лінгвостилістичного, а також культурно-історичного методів. Акцентовано, що парадоксальне введення у любовні вірші з гедоністичними мотивами власних глибокодумних міркувань про витоки світобудови наближає лірику французьких авторів (Теофіль) до пасажів англійців, які навіть у любовних віршах порушують серйозні питання людського буття, релігії, світоустрою (Е. Марвелл). Водночас релігійна лірика французів (д’Обіньє, Спонд, Ла Сеппед) контрастує з метафізичними уявленнями про трансцендентний світ (Дж. Донн, Дж. Герберт, Ф. Кверлз, Г. Воен) саме трактуванням поширених у бароко тем швидкоплинності земного буття, смертності всього сущого, слабкості людської істоти, які у французів порушуються стилістично досить одноманітно. Натомість метафізична напруженість і емотивність вивільнення найпотаємніших порухів душі підносять духовну лірику англійських літераторів на рівень споглядальної поезії.
Завантаження
Посилання
Berry, R., & Champonnier, J. (2019). Les mouvements littéraires. Parcours de l’Humanisme au Nouveau Roman. Paris: ELLIPSES.
Bezrukov, А. V. (2020). Emblems in Eidology of Metaphysical Poetry: Allegorical Representation of Reality vs Mysterious Signs of Life. Southern Archive (philological sciences), LXXXII, 46–51. https://doi.org/10.32999/ksu2663-2691/2020-82-7 (in Ukrainian).
Bezrukov, А. V. (2021). Representation of Christian Tenets in the Seventeenth-Century English Metaphysical Poetry. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Philological Sciences, 1, 207–215. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2021-1-29 (in Ukrainian).
Booth, R. (Ed.). (2002). The Collected Poems of John Donne. Ware: Wordsworth Editions Ltd.
Champion, H. (Ed.). (1856). Œuvres complètes de Théophile. T. 1. Paris: P. Jannet.
Cox, M. (Ed.). (2004). The Concise Oxford Chronology of English Literature. Oxford: Oxford University Press.
Eliot, T. S. (1951). The Metaphysical Poets. In Selected Essays (pp. 281–291). 3-rd ed. London: Faber & Faber.
Jolly, J. (Ed.) (1860). Histoire du mouvement intellectuel au XVIe siècle et pendant la première partie du XVIIe. T. 2. Paris: Amyot.
Lewis Bettany, W. A. (Ed.). (1905). Silex Scintillans by Henry Vaughan “Silurist”. London: Blackie and Son.
Nelson, B. (2005). Holy Ambition: Rhetoric, Courtship, and Devotion in the Sermons of John Donne. Tempe: Medieval and Renaissance Texts and Studies.
Patrides, C. A. (1989). Figures in a Renaissance Context. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Quenot, Y. (1986). Les lectures de La Ceppède. Gieneva: Librairie Droz.
Tuve, R. (1965). A Reading of George Herbert. Chicago: The University of Chicago Press.
Wallerstein, R. (1965). Studies in Seventeenth-Century Poetic. Madison and Milwaukee: University of Wisconsin Press.
Waugh, A. (Ed.). (1907). The Poems of George Herbert. London: Oxford University Press.
Woodpecker, G. (2019). Vers de Ciel: Anthologie de poésies évangéliques. ThéoTeX.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.