Гедоністично-теологічні мотиви французького бароко й духовна лірика англійських метафізиків: поетизація авторського досвіду vs сакралізація потаємних почуттів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2412-2491.2024.2216

Ключові слова:

теологічний контекст, поезія, Абсолют, бароко, метафізичний світогляд, авторський досвід

Анотація

У поетикальному розмаїтті західноєвропейського бароко світоглядною домінантою постає пошук єдності у протиріччях буття, що майже завжди занурює тогочасну людину у теологічний контекст. Особливо виразно це простежується у творах англійських метафізиків XVII ст., унікальний стиль яких заведено розглядати у річищі становлення європейсько-континентальної поетичної традиції. Водночас звернення до французького варіанта бароко як своєрідного літературного імператива у компаративних студіях зі «школою» метафізиків в Англії зумовлюється специфікою історико-мистецького процесу, що продукує певні художні стратегії поетизації авторського досвіду / сакралізації потаємних (інтимних) почуттів у поетиці розглянутих напрямів. Тож у статті експлікується оригінальність засобів поетичного оприявлення власних світоглядних принципів митцями французького бароко й англійської «метафізичної школи», що набувають виразності у тісному зв’язку з авторськими парадигмами гедоністично-релігійного vs духовного освоєння дійсності. Досліджувані засоби актуалізуються на образно-сюжетному й структурному рівнях, що визначає методологічні засади розвідки, які базуються на концептуальних підходах компаративного аналізу з елементами герменевтичного, імагологічного, лінгвостилістичного, а також культурно-історичного методів. Акцентовано, що парадоксальне введення у любовні вірші з гедоністичними мотивами власних глибокодумних міркувань про витоки світобудови наближає лірику французьких авторів (Теофіль) до пасажів англійців, які навіть у любовних віршах порушують серйозні питання людського буття, релігії, світоустрою (Е. Марвелл). Водночас релігійна лірика французів (д’Обіньє, Спонд, Ла Сеппед) контрастує з метафізичними уявленнями про трансцендентний світ (Дж. Донн, Дж. Герберт, Ф. Кверлз, Г. Воен) саме трактуванням поширених у бароко тем швидкоплинності земного буття, смертності всього сущого, слабкості людської істоти, які у французів порушуються стилістично досить одноманітно. Натомість метафізична напруженість і емотивність вивільнення найпотаємніших порухів душі підносять духовну лірику англійських літераторів на рівень споглядальної поезії.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Berry, R., & Champonnier, J. (2019). Les mouvements littéraires. Parcours de l’Humanisme au Nouveau Roman. Paris: ELLIPSES.

Bezrukov, А. V. (2020). Emblems in Eidology of Metaphysical Poetry: Allegorical Representation of Reality vs Mysterious Signs of Life. Southern Archive (philological sciences), LXXXII, 46–51. https://doi.org/10.32999/ksu2663-2691/2020-82-7 (in Ukrainian).

Bezrukov, А. V. (2021). Representation of Christian Tenets in the Seventeenth-Century English Metaphysical Poetry. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Philological Sciences, 1, 207–215. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2021-1-29 (in Ukrainian).

Booth, R. (Ed.). (2002). The Collected Poems of John Donne. Ware: Wordsworth Editions Ltd.

Champion, H. (Ed.). (1856). Œuvres complètes de Théophile. T. 1. Paris: P. Jannet.

Cox, M. (Ed.). (2004). The Concise Oxford Chronology of English Literature. Oxford: Oxford University Press.

Eliot, T. S. (1951). The Metaphysical Poets. In Selected Essays (pp. 281–291). 3-rd ed. London: Faber & Faber.

Jolly, J. (Ed.) (1860). Histoire du mouvement intellectuel au XVIe siècle et pendant la première partie du XVIIe. T. 2. Paris: Amyot.

Lewis Bettany, W. A. (Ed.). (1905). Silex Scintillans by Henry Vaughan “Silurist”. London: Blackie and Son.

Nelson, B. (2005). Holy Ambition: Rhetoric, Courtship, and Devotion in the Sermons of John Donne. Tempe: Medieval and Renaissance Texts and Studies.

Patrides, C. A. (1989). Figures in a Renaissance Context. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Quenot, Y. (1986). Les lectures de La Ceppède. Gieneva: Librairie Droz.

Tuve, R. (1965). A Reading of George Herbert. Chicago: The University of Chicago Press.

Wallerstein, R. (1965). Studies in Seventeenth-Century Poetic. Madison and Milwaukee: University of Wisconsin Press.

Waugh, A. (Ed.). (1907). The Poems of George Herbert. London: Oxford University Press.

Woodpecker, G. (2019). Vers de Ciel: Anthologie de poésies évangéliques. ThéoTeX.

Downloads


Переглядів анотації: 133

Опубліковано

2024-06-03

Як цитувати

Безруков, А. (2024). Гедоністично-теологічні мотиви французького бароко й духовна лірика англійських метафізиків: поетизація авторського досвіду vs сакралізація потаємних почуттів. Studia Philologica, 22(1), 227–242. https://doi.org/10.28925/2412-2491.2024.2216