ТЕОРЕТИЧНІ ВИТОКИ Й ПРИНЦИПИ ЕМПІРИЧНОГО ВИВЧЕННЯ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ
Ключові слова:
емпіричні методи дослідження, емпіричне вивчення художнього тексту, експериментАнотація
У статті пропонується огляд принципів застосування у сучасній лінгвістичній парадигмі емпіричних методів дослідження – доволі нової для мовознавства методології, яка закорінена у суспільні науки, утім наразі широко використовується у лінгвістиці й літературознавстві. Такий підхід, за багатьох причин, демонструє переваги у порівнянні із більш традиційним герменевтичним. Вважаємо, що лінгвістичні розвідки отримають користь від його використання, а результати студій, які часто є контрінтуїтивними, відкриють нові сфери наукового знання, що й досі залишаються поза увагою дослідників.
Завантаження
Посилання
Barsch A. The Empirical Theory of Literature – Current Aspects / A. Barsch // Conhecimento e Imaginação / [ed. by S. Zyngier, P.A .do Prado, R.M. de Britto Figueiredo]. – Rio de Janeiro : UFRJ, 2001. – P. 32–41.
Dias P. X. Reading and Responding to Poetry / Patrick X. Dias. – Portsmouth : Boynton/Cook Publishers, Heinemann, 1996. – 124 p.
Dixon P., Bortolussi M. Textual and Extra-Textual Manipulations in the Empirical Study of Literary Response / P. Dixon, M. Bortolussi // Directions in Empirical Literary Studies / [ed. by S. Zyngier, M. Bortolussi, A. Chesnokova, J. Auracher]. – Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 2008. – P. 75–87.
Fish S. E. How To Recognize a Poem When You See One / S. E. Fish // Is There a Text in this Class?: The Authority of Interpretive Communities. – Cambridge, London : Harvard University Press, 1980. – P. 322–337.
Freeman D. C. Notes Towards a New Philology / D. C. Freeman // Directions in Empirical Literary Studies / [ed. by S. Zyngier, M. Bortolussi, A. Chesnokova, J. Auracher]. – Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 2008. – P. 35–47.
Halász L. IGEL – Seven Years After / L. Halász // Empirical Approaches to Literature. Proceedings of the Fourth Conference of IGEL. Budapest, August 1994 / [ed. by G. Rusch]. – Siegen : LUMIS, 1995. – P. 10–15.
Hanauer D. Attention-Directed Literary Education: An Empirical Investigation / D. Hanauer // Literature and Stylistics for Language Learners: Theory and Practice / [ed. by G. Watson, S. Zyngier]. – Hampshire : Palgrave-Macmillan, 2006. – P. 169–180.
Hanauer D. Integration of Phonetic and Graphic Features in Poetic Text Categorization Judgements / D. Hanauer // Poetics. – 1996. – № 23. – P. 363–380.
Jakobson R. The Speech Event and the Functions of Language / R. Jakobson // On Language / [ed. by L. R. Waugh, M. Monville-Burston]. – Cambridge, London : Harvard University Press, 1995. – P. 69–79.
Margolin U. Studying Literature and Being Empirical: A Multifaceted Conjunction / U. Margolin // Directions in Empirical Literary Studies / [ed. by S. Zyngier, M. Bortolussi, A. Chesnokova, J. Auracher]. – Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 2008. – P. 7–19.
Marshall J. Research on Response to Literature / J. Marshall // Handbook of Reading Research / [ed. by M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, R. Barr]. – Volume III. – Mahwah, London : Lawrence Erlbaum, 2000. – P. 381–402.
Moranda P. Mother Culture is Watching Us or Probabilistic Structuralism / P. Moranda // Reader Responses to Literature: the Empirical Dimension / [ed. by E. Nardocchio]. – Berlin : Mouton de Gruyter, 1992. – P. 173–188.
Sampson G. Quantifying the Shift Towards Empirical Methods / G. Sampson // International Journal of Corpus Linguistics. – 2005. – Volume 10. – № 1. – P. 15–36.
Schmidt S. Foundation for the Empirical Study of Literature / Siegfried Schmidt. – Hamburg : Buske, 1982. – 207 p.
Snow C. P. The Two Cultures / Charles Percy Snow. – Cambridge, New York : Cambridge University Press, 1998. – 110 p.
Squire J. R. Research in Reader Response, Naturally Interdisciplinary / J. R. Squire // Theoretical Models and Processes of Reading / [ed. by R. B. Ruddell, M. R. Ruddell, H. Singer]. – Newark : International Reading Association, 1994. – P. 637–652.
Steen G., Schram D. The Empirical Study of Literature: Psychology, Sociology and Other Disciplines / G. Steen, D. Schram // The Psychology and Sociology of Literature / [ed. by D. Schram, G. Steen]. – Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 2001. – P. 1–16.
Tiles M., Tiles J. An Introduction to Historical Epistemology: The Authority of Knowledge / M. Tiles, J. Tiles. – Oxford, Cambridge : Blackwell, 1993. – 224 p.
Tsiknaki E. Literatur und Persönlichkeitsentwicklung. Eine empirische Untersuchung zur Erfassung des Zusammenhangs zwischen literarischem Lesen und Emotionaler Intelligenz / Eirini Tsiknaki. – Munich : Meidenbauer, 2005. – 236 p.
Tsur R. Poetic Rhythm. Structure and Performance: An Empirical Study in Cognitive Poetics / Reuven Tsur. – Brighton, Portland : Sussex Academic, 2012. – 460 p.
van Peer W. Stylistics and Psychology. Investigation of Foregrounding / Willie van Peer. – London : Croom Helm, 1986. – 220 р.
van Peer W. The Inhumanity of the Humanities / W. van Peer // New Beginnings in Literary Studies / [ed. by J. Auracher, W. van Peer]. – Newcastle : Cambridge Scholars Publishing, 2008. – P. 1–23.
van Peer W. The Measurement of Metre / Willie van Peer // Poetics. – 1990. – № 19. – P. 259–275.
van Peer W., Hakemulder J., Zyngier, S. Muses and Measures: Empirical Research Methods for the Humanities / W. van Peer, J. Hakemulder, S. Zyngier. – Newcastle : Cambridge Scholars Publishing, 2007. – 390 p.
van Peer W., Hakemulder J., Zyngier, S. Scientific Methods for the Humanities / W. van Peer, J. Hakemulder, S. Zyngier. – Amsterdam, Philadelphia : John Benjamins, 2012. – 328 p.
Vygotsky L. S. Thought and Language / Lev Semyonovich Vygotsky / [ed. by E. Hanfmann, G. Vakar]. – Cambridge : The M.I.T. Press, 1981. – 168 p.
Wiseman M. The Empirical Study of Literature in the 21st Century / M. Wiseman // Fatos & Ficções – Estudos Empíricos de Literatura / [ed. by S. Zyngier, A. C. F. Valente]. – Rio de Janeiro : UFRJ, 2002. – P. 11–16.