Інтердискурсивність художнього тексту: універсальні та ідіосинкратичні властивості
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2425.2025.249Ключові слова:
дискурс, текст, інтердискурсивність, прототип, жанр, стиль, комунікаціяАнотація
Стаття присвячена дослідженню універсальних та ідіосинкратичних властивостей інтердискурсивності, репрезентованої у вибраних творах нобелівського лауреата Дж. М. Кутзее. Інтердискурсивність визначена як когнітивно-комунікативна стратегія смислової й структурної побудови художнього тексту, орієнтована на активізацію гри з читачем. Встановлено, що в досліджуваних творах інтердискурсивність формує нову модель смисло- та текстотворення, яка характеризується своїми епістемічними властивостями. Останні диференціюються на основі розробленої прототипної моделі дискурсу, що охоплює такі ознаки: (1) тип знань як підґрунтя формування дискурсу; (2) прагматичну настанову; 3) особливості мовностилістичної, сюжетно-композиційної та наративної організації; 4) тональну систему; 5) комунікативну мету. Зміна епістемічних рис дискурсу сигналізує про дискурсивний "зсув", який супроводжується виникненням прагмастилістичних ефектів когнітивно-емоційної напруженості, когнітивно-емоційного дисонансу, інтенсифікації читацької залученості, семантико-смислового розриву / викривлення, когнітивного перенавантаження тощо.
Ключові слова: дискурс, текст, інтердискурсивність, прототип, жанр, стиль, комунікація.
Завантаження
Посилання
Bhatia, V. K. (2010). Interdiscursivity in professional communication. Discourse & Communication, 21(1), 32–50.
Björk, O., & Iyer, R. (2023). The dialogism of 'telling': Intertextuality and interdiscursivity in early school writing. Linguistics and Education, 74, 1-11.
Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Polity Press.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: Textual analysis for social research. Routledge.
Foucault, M. (2002). The archaeology of knowledge. Routledge.
Gee, J. P. (2025). An introduction to discourse analysis: Theory and method (5th ed.). Routledge.
Gibbons, A. (2016). Multimodality, Cognitive Poetics, and Genre: Reading Grady Hendrix’s Novel Horrorstör. Multimodal Communication, 5(1), 15-29.
Harris, Z. S. (1952). Discourse Analysis. Language, 28(1), 1-19.
Izotova, N. (2022). The interplay of linguistic means managing the reader's attention: The slow reading method. Language. Culture. Discourse. Kharkiv: РС ТЕСHNOLOGY СЕNTЕR, 33-50. https://doi.org/10.15587/978-617-7319-60-2.3
Jakobson, R. (1960). Linguistics and poetics. In T. A. Sebeok (Ed.), Style in language (pp. 350-377). MIT Press.
Johnstone, B. (2018). Discourse analysis (3rd ed.). Wiley-Blackwell.
Jørgensen, M., & Phillips, L. (2002). Discourse analysis as theory and method. SAGE Publications.
Potapenko, S. I. (2024). Ukrainian President Zelenskyy’s speeches to neighboring states’ parliaments: Media rhetorical perspective. Linguistic Studies, 28, 37-47. DOI: 10.31558/1815-3070.2024.48.3 ISSN: 2308-0019
Roget’s Thesaurus of English Words and Phrases (2005). Longman.
Rosch, E. (1978). Principles of Categorization. In E. Rosch & B. B. Lloyd (Eds.), Cognition and Categorization (pp. 27–48). Lawrence Erlbaum Associates.
Searle, J. R. (1975). The logical status of fictional discourse. New Literary History, 6(2), 319-332.
Talmy, L. (2007). Attention Phenomena. In D. Geeraerts & H. Cuyckens (Eds.), The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics (pp. 264–293). Oxford University Press.
Tan, P. K. W. (2023). Literary discourse. In P. K. W. Tan (Ed.), The Routledge Handbook of Discourse Analysis (pp. 278-292). Routledge. DOI: 10.4324/9780367338783-22
Todd, R. W. (2016). Discourse topics. Pragmatics & Beyond New Series.
Van Dijk, T. A. (1982). Episodes as units of discourse analysis. In D. Tannen (Ed.), Analyzing discourse: Text and talk (pp. 177-195). Georgetown University Press.
Van Dijk, T. A. (2008). Discourse and Power. New York: Palgrave Macmillan.
Van Dijk, T. A. (2011). Discourse studies and hermeneutics. Discourse Studies, 13(5), 609-621.
Wu, J. (2011). Understanding interdiscursivity: A pragmatic model. Journal of Cambridge Studies, 6(2-3), 95-115.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 CC BY 4.0 DEED Attribution 4.0 International

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.