ОКАЗІОНАЛІЗМИ В УКРАЇНСЬКОМОВНОМУ СЕГМЕНТІ СОЦМЕРЕЖІ FACEBOOK ЯК ЗАСІБ НЕГАТИВНОЇ ОЦІНКИ

  • К.Ю. Ладоня Інститут педагогіки НАПН України

Анотація

У статті проаналізовано неологізми (оказіоналізми), які функціонують в українськомовному сегменті соціальної мережі Facebook – найпоширенішої на сьогодні в Україні – і мають конотацію негативної оцінки (найчастіше – зневаги).

З’ясовано, що вони становлять найбільшу групу серед виокремлених у процесі дослідження оказіоналізмів. Як найпоширеніші серед неологізмів,  що виникли для позначення негативної оцінки, проаналізовано новотвори, маркер неологічності яких виникає як результат дериваційної трансформації плану вираження твірної одиниці. Визначено, що доволі продуктивними та характерними для мови інтернет-дискурсу способами їх утворення є такі як: а) свідоме написання власної назви з малої літери, серед яких трапляються назви країн (офіційні, історичні, народнорозмовні чи запозичені) і територій, полісоніми, антропоніми, назви найвищих державних органів або установ; б) заміна літер як вияв мовної гри, серед яких можна виокремити зневажливе спотворення слова, парономазійне додавання літер, парономазійна заміна літер, парономазійна капслокізація, «графічне транскрибування» тощо. Проаналізовано одиниці неологічної природи на позначення негативної оцінки, що виникли у результаті вторинної (опосередкованої) номінації, серед них виявлено неолексеми на позначення назв країн, громадянства, індивідуальні призвиська тощо.

Зроблено висновок, що доволі обсягова група неологізмів, утворених і використаних в українськомовному сегменті Facebook як відповідь на потребу втілення авторських інтенцій щодо вираження оцінки певного суб’єкта чи об’єкта довколишньої дійсності, транслює конотацію зневаги (негативної оцінки). Здебільшого такі одиниці утворюються специфічним для мови інтернет-дискурсу графічним способом, способом повторної номінації, з використанням мовної гри.

Ключові слова: неологізми, оказіоналізми, конотація негативної оцінки, зневаги, Інтернет-дискурс.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Переглядів анотації: 16
Завантажень PDF: 8
Опубліковано
2021-12-29
Як цитувати
Ладоня, К. (2021). ОКАЗІОНАЛІЗМИ В УКРАЇНСЬКОМОВНОМУ СЕГМЕНТІ СОЦМЕРЕЖІ FACEBOOK ЯК ЗАСІБ НЕГАТИВНОЇ ОЦІНКИ. Studia Philologica, (2), 52-57. https://doi.org/10.28925/2311-2425.2021.177
Розділ
Мовознавство